Nye globale trender - Nyere litteratur.

Moderator: turbonello

KBleivik
Site Admin

Nye globale trender - Nyere litteratur.

Post by KBleivik »

1. BRICS landenes vekst har stoppet opp og USA kommer tilbake.

Tilføyd: Se URIX 20.03.2014 http://tv.nrk.no/direkte/nrk2#start=22:30:00

BRICS står for Brasil, Russia, India, China, South Africa.

I en bok av Ruchir Sharma, Breakout Nations: In Pursuit of the Next Economic Miracles hevder han at de fremvoksende BRICS økonomiene er i ferd med å miste sin vekstkraft. Europa og Japan fortsetter sin nedgang. Vi vet jo at enkelte land i Afrika er de som nå har de høyeste vekstratene. Og USA kommer tilbake. Så hvilke land skal vi være ("bullish on") nå? Definitivt USA er forfatterens svar. Kina akkumulerer for mye gjeld og har den høyeste gjelden av landene i utvikling i dag.

Relaterte artikler:

China Has Its Own Debt Bomb

India's Cycle of Recklessness and Reform

2. Vestens dominans - et øyeblikk i historien.

Kruttet ble oppfunnet i Kina og over lengre perioder i verdenshistorien har den fjerne og nære østen dominert utviklingen. Vesten dukket plutselig opp og dominerte verdenshistorien. Denne perioden går nå mot sin slutt forutsier Stanford historie professoren Ian Morris som kanskje er mest kjent for boken: Why the West Rules--for Now: The Patterns of History, and What They Reveal About the Future. Nå lanserer han en ny bok Measure of Civilisation.
This title offers a unique insight into the index of social development that measures change in East and West - and that forms the core of the international bestseller. In "Why the West Rules - For Now" Ian Morris argues that to understand the development of East and West, we need to look beyond 'long-term lock-in' theories (that suggest it was inevitable) and 'short-term accident' theories. Instead, we need to measure social development - a group's ability to master its environment to get things done - and use the results to look at the patterns of history. "Why the West Rules - For Now" briefly describes the methods used to calculate Eastern and Western social development scores since the ice age. In The Measure of Civilisation, Morris expands upon these methods, discussing possible objections to this approach, and providing fascinating accounts of his gathering of evidence for his calculations. It is a magnificent account of where our understanding of the development of East and West comes from, and an unusual insight into a master thinker at work.
3. Dette forklarer alt.

Til slutt nok en bok anbefalt av Fareed Zakaria

John Brockman: This Explains Everything: Deep, Beautiful, and Elegant Theories of How the World Works