Kommentar til Lars Jøran Nordberg

Partipolitikk og politikk generelt diskuteres her

Moderator: turbonello

KBleivik
Site Admin

Kommentar til Lars Jøran Nordberg

Legg innav KBleivik » tor mai 28, 2015 8:54 pm

turbonello

Re: Kommentar til Lars Jøran Nordberg

Legg innav turbonello » tor mai 28, 2015 10:38 pm

KBleivik
Site Admin

Legg innav KBleivik » fre mai 29, 2015 7:27 am

1. Frivillighet drives av lyst og drepes under tvang.

Dere baserer dere veldig mye på frivillighet. Mener du at der er lite frivillighet i Norge? Mener du at der er mindre frivillighet i Norge enn i andre land og eventuelt i hvilke? Hvordan skal dere øke frivilligheten i et Norge som blir mer og mer egoistisk, glamorøst og materialistisk? Hvilken velferd er det du snakker om? Mener du at er klassisk liberalistisk samfunn skaper et velferdssamfunn og fortell meg i så tilfelle hvordan?

2. Den norske modellen og velferdsstaten

Hva er det som ikke er bærekraftig med den norske velferdsstaten? Den ble utviklet og vokste frem i langt hardere økonomiske tider enn i dag. Angrepet på velferdsstaten er slik jeg ser det en skjult agenda for mindre skatt. Som økonom er jeg for et optimalt og ikke et maksimalt dynamisk skattesystem. Den kjente engelske økonomiprofessoren skriver i sin klassiske bok Økonomisk filosofi at faget samfunnsøkonomi ikke har hevet seg over det ideologiske stadiet. På mange måter har (hadde) hun rett, men hun har mindre rett i dag enn hun hadde den gang hun skrev. En av grunnene til at jeg leser få norske aviser er at jeg finner få gode økonomiske analyser i dem. Mange av dem er ren ideologi. Vis meg empiriske studier som viser at at optimalt skattenivå demper den økonomiske veksten.

3. Liberalistene og grønn økonomi.

Like under artikkelen du skrev, finner du et kort innslag om Miljøpartiet De Grønne (MDG). Hvordan forholder dere dere til det som er skrevet der (se spesielt de artiklene det er lenket til) samt et grønnere samfunn, global oppvarming og økt press på naturen vi alle lever av? Mener dere at den klassiske økonomiske liberalismen svarer på dagens utfordringer? Skal markedet korrigeres om det fører til indirekte virkninger i produksjon og forbruk som på lang sikt ødelegger omgivelsene? I den korte artikkelen:

hevdes det at selvforsyningsgraden bør økes i Norge i stedet for å reduseres. Hvilket forsvar vil dere ha og hvordan forholder dere dere til den akademiske litteraturen om Grønn økonomi som er nevnt i litteraturreferansene? Til slutt, hvordan forholder dere dere til Thomas Piketty's teorier som blant annet fremgår av hans bok ?

KBleivik
Site Admin

Legg innav KBleivik » lør mai 30, 2015 1:15 pm

Ola.Nordmann

Legg innav Ola.Nordmann » lør mai 30, 2015 3:00 pm

Det kommer snart et svar her Kjell. Må utarbeides og tenkes igjennom først. :)

KBleivik
Site Admin

Legg innav KBleivik » lør mai 30, 2015 8:20 pm

turbonello

Legg innav turbonello » man jun 01, 2015 1:40 pm

KBleivik
Site Admin

Legg innav KBleivik » lør jun 06, 2015 9:52 pm

turbonello